今天,三月二十五日,

三月二十一日的春分已經過了,

意味著春天已經過了一半,

今天,從東山文教院站走回食品研究所的途中,

我發現了仲春的喜悅。


今年的冬天特別冷吧,

其實相對於已經暖化的地球,

可說是特別「正常」,

所以各種植物的花期也重回久違的規律,

上星期吧,木棉陸續開了,

巷子口外的牛埔東路,也漸漸燃起熊熊的木棉之火,

護城河也是,東大路也是,

今天,我走過竹蓮國小,同樣的一片艷紅,

木棉,總是給人熱情活力的感覺。


一下了公車,過了馬路,與烏力say goodbye,

我又踏上熟悉的道路,

拐入八卦社區,蛛網狀的小巷亂中有序,

就在食品路即將映入我的眼簾之際,

一陣清香,說濃卻不重,說甜卻帶點酸,

我疑惑地抬頭、回頭,

只有鳳凰樹啊,還沒輪到它,

當視線一回到正前方,我看見了香氣的主人,

一棵種在牙醫診所旁的水黃皮?不,是柚子。

「柚子啊...」在我若有所思的時候,雙腳已將我帶回食品路的喧囂。

屈原,我想我可以了解橘頌的意含了。


踏入久違的食品研究所,跟警衛打聲招呼,

一轉頭,我震懾了,

門口大道旁兩排樹,已經從我印象中的枝葉蕭條,轉為一片翁鬰,

我最後一次看到它們,是冬季吧,

台灣櫸木,青翠中帶有優雅,冬天落葉,仍不損其秀麗,

綠是令人通體舒暢的綠,有點透明似玉石的綠,

大概之前只在特殊處理過的照片中看過吧XD

角落有一棵樟,年紀不大,滿樹欲開的小白花給人舒適的感覺,

三月底的今天,萬物充滿了生機。

幾天前看了一部電影,

「Stranger Then Fiction」

結尾的旁白,不斷在我腦中迴盪...

As Harold took a bite of Bavarian sugar cookie, he finally felt as if everything was going to be ok. 

Sometimes, when we lose ourselves in fear and despair, in routine and constancy, in hopelessness and tragedy, we can thank God for Bavarian sugar cookies. 

And, fortunately, when there aren't any cookies, we can still find reassurance in a familiar hand on our skin, or a kind and loving gesture, or subtle encouragement, or a loving embrace, or an offer of comfort, not to mention hospital gurneys and nose plugs, an uneaten Danish, soft-spoken secrets, and Fender Stratocasters, and maybe the occasional piece of fiction. 

And we must remember that all these things, the nuances, the anomalies, the subtleties, which we assume only accessorize our days, are effective for a much larger and nobler cause. 

They are here to save our lives. 

I know the idea seems strange, but I also know that it just so happens to be true. 

And, so it was, a wristwatch saved Harold Crick.

我感受最深的,是以下兩句:

And we must remember that all these things, the nuances, the anomalies, the subtleties, which we assume only accessorize our days, are effective for a much larger and nobler cause. 

They are here to save our lives.

生活中乍看之下的瑣事,

一點微妙的差異,一點變格,

其實,帶給我們的影響可以是非常深遠的。

Yes, that's right. They're here to save our lives.
arrow
arrow
    全站熱搜

    venonat0430 發表在 痞客邦 留言(2) 人氣()